چهارمین همایش‌ بین‌المللی تعامل بین رشته‌ای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان برگزار شد

چهارمین همایش‌ بین‌المللی تعامل بین رشته‌ای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان، ۱۲ مهر ماه به همت شرکت ایمر گاز پاد یکی از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی و با حضور مدیران،مسئولین و اعضای نظام مهندسی کشور برگزار شد. در این همایش موضوعات متنوعی همچون شدت مصرف انرژی و بحران انرژی در ایران، مصرف انرژی در ساختمان‌ها، راهکارهای کاهش مصرف انرژی و آینده انرژی مطرح شد.
در ابتدای مراسم دکتر فریبرز مسعودی رئیس پارک علم‌ و فناوری دانشگاه شهید بهشتی ضمن خوش‌آمدگویی به حاضرین در رابطه با اهمیت برگزاری همایش هایی که موجب ارتقای تعامل صنعت و دانشگاه هستند گفت: برگزاری سمینارهای این چنینی باعث می‌شود تا اعضای هیئت علمی و دانشجویان ما بتوانند ارتباط بیشتری با صنعت داشته باشند. همچنین سبب می‌شود تا ما بتوانیم دوره‌های پست دکترا، کارآموزی، رساله‌ها و پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی را بیشتر در این مسیر سوق دهیم.وی همچنین ضمن ابراز خوشحالی از استقرار و فعالیت شرکت‌هایی همانند شرکت ایمر گاز پاد در پارک علم و فناوری گفت: فعالیت این شرکت‌ها باعث شده تا همایشی در بخش خصوصی با حمایت سازمان های دولتی برگزار شود، امیدواریم در همایش‌هایی این چنینی انتقال تجربه خوبی داشته باشیم و علم دانشگاه بتواند در توسعه صنعت و کشور موثر واقع شود.
در ادامه دکتر رامین کرمی عضو کمیسیون انرژی نظام مهندسی گفت: سازمان نظام مهندسی به عنوان یک سازمان مردم نهاد NGO و بزرگترین جامعه حرفه‌ای کشور، موظف است در بحث آموزش، ترویج و حرفه مند بودن انجام وظیفه کند. کرمی بزرگترین معضل کشور را قیمت پایین و مصرف زیاد انرژی دانست و گفت: انرژی حلقه مفقوده ای در کشور ما است که به آن بسیار کم توجهی شده،دلیل اصلی آن نیز قیمت بسیار پایین انرژی در کشور است، تا زمانی که قیمت ها افزایش نیابند نمی‌توانیم از مردم توقع داشته باشیم تا فرهنگ مصرفی خود را تغییر دهند.وی دربارۀ وضعیت مدیریت مصرف در کشور گفت: در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد از مصرف انرژی کشور مربوط به ساختمان‌ها بوده و ما بر اغلب سیستم‌های ساختمانی کنترل نداریم.
مهندس نجفی رئیس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی به عنوان سخنران بعدی همایش، در رابطه با معضلات اقتصادی موجود در بحث انرژی گفت: امروز ما به عنوان مطالبه‌گران فنی مهندسی باید به کشورمان ادای دین کنیم و یادآور شویم که وضع خوبی نداریم. ما به عنوان یک کشور انرژی محور و انرژی مدار در شرایط مطلوبی نیستیم.
وی ضمن انتقاد از عدم سرمایه‌گذاری دولت‌های پیشین در بحث انرژی و عدم آشنایی مسئولین با مهندسی مالی، جامعه مهندسین را نیز مقصر بخشی از معضلات دانست و افزود : اگر پژوهشگران و مهندسان در این زمینه اقدام نکنند، تصمیم ‌گیری‌ها و اقدامات نادرست که منشأ آنها مشخص نیست، همچنان پایه‌های اقتصاد کشور را از بین می‌برد. نجفی در ادامه در رابطه با ظرفیت های موجود برای جامعه مهندسی،دستاورد‌ها و فعالیتهای اتاق بازرگانی و استقبال از طرح‌ها و ایده‌های مرتبط عنوان کرد: ما به عنوان فعال اقتصادی در اتاق بازرگانی فعالیت‌هایی را شروع کردیم که قطعا به تنهایی نمی‌توانیم در این مسیر موفق شویم و نیاز به مشارکت و همراهی همه داریم، اگر ایده هایی داشته باشید که نظام‌مند و تعریف‌شده باشند ما حاضریم از آنها حمایت کنیم و به عنوان نماینده شما و بخش خصوصی، این ایده‌‌ها را در دولت مطرح می‌کنیم.مهندس حمید هنرمند مدیرعامل شرکت ایمر گاز پاد، به عنوان یکی دیگر از سخنرانان همایش در رابطه با وضعیت مصرفی و رتبه مصرف انرژی ایران در جهان صحبت کرد و از تکنولوژی های نو به عنوان یکی از ارزان ترین راه‌حل‌ها برای حل مشکلات موجود نام برد.
وی در رابطه با معضلات جامعه در حوزه انرژی گفت: بزرگترین عارضه ما انفعال است، چرا منتظریم دیگران برای ما تصمیم سازی کنند؟ همه ما به نوبه خودمان می‌توانیم تصمیم‌ساز باشیم اگر انگیزه کافی برای درآمدن از انفعال را داشته باشیم خودمان می‌توانیم تصمیم سازی کنیم و نیازی به تصمیم سازی های دیگران برای منابع کشورمان نخواهیم داشت.
در بخش دوم همایش دکتر وحید قبادیان رئیس گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی تهران،در رابطه با معماری پایدار و ساختمان سبز، دکتر طاهری اصل نایب رئیس کمیسیون انرژی نظام مهندسی کشور، در رابطه راهکارهای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان، دکتر صدر در رابطه با برچسب انرژی وسیستم های خورشیدی، الساندرو بوندی کارشناس تحقیق و توسعه سیستم های نوین انرژی در رابطه با بهینه‌سازی انرژی ساختمان‌ها در اروپا و مهندس سهیلی مدیر پروژه ایمر گاز و نویسنده و مدرس سیستم های نوین تاسیسات و انرژی در رابطه با سیستم های نوین تاسیسات در دنیا، تدریس کردند.
در پایان برنامه نیز گواهینامه شرکت در این همایش به حاضرین اعطا شد.

درباره‌ی safavi safavi

همچنین ببینید

نشست دفاعیه دوره سوم DBA آکادمی دریایی سیراف برگزار شد

سومین نشست دفاعیه و ارائه پروژه های نهایی دانش پذیران دوره تخصصی DBA Maritime management …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *