تخمین عمر و ادامه عملکرد ایمن و قابل اعتماد تاسیسات حیاتی نفت، گاز و پتروشیمی با خدمات پرتو نگار ایکاد

شرکت دانش بنیان پرتو نگار ایکاد مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با توانمندی اجرای (Fitness For Service) FSS عضو وندور لیست شرکت ملی گاز ایران قرار گرفت.

به گفته مهندس میثم رمضانی انارستانی مدیرعامل پرتو نگار ایکاد آمادگی برای سرویس دهی یا “بررسی صلاحیت برای بهره برداری” یک روش مطمئن و تایید شده برای تصمیم‌گیری در مورد ادامه سرویس دهی یک قطعه یا یک تجهیز است. این ارزیابی‌ها یک روش چند شاخه‌ای برای بررسی این نکته هستند که آیا قطعه مورد نظر با توجه به عیوبی که پس از سال­ها بهره برداری در آن­ها ایجاد شده است، توانایی ادامه دادن به سرویس دهی  دارد یا خیر.

به گفته رمضانی اجرای FSS در نفت و گاز و پتروشیمی و دیگرصنایع، می‌تواند باعث افزایش عمر مفید و کاهش هزینه‌های تعمیر و تعویض تجهیزات کارکرده و عدم تعویض زودهنگام تجهیز کارآمد ‌شود. در واقع ارزیابی آمادگی برای سرویس دهی (FFS) ابزاری مناسب جهت یکپارچگی ساختاری و امکان افزایش عمر تجهیزات، هم‌راستا با در نظر گرفتن ایمنی و کاهش هزینه است.

 

وی افزود: خطوط لوله، مخازن و … در معرض مکانیزم های خرابی مختلف هستند. به طور مثال در دیواره داخلی لوله بر اثر عبور سیال عبوری، خوردگی ایجاد می­شود و در دیواره خارجی لوله­ها نیز هرچند که از پوشش محافظ و سیستم­های حفاظت کاتدی برای مقاومت در برابر خوردگی، استفاده می­شود اما اثربخشی این سیستم‌های حفاظتی می‌تواند با گذشت زمان کاهش یابد و در نتیجه نقص‌های ترک­مانند  یا خوردگی در اثر شرایط محیطی بر روی لوله ایجاد شود. این مکانیزم­های خرابی بر قابلیت اطمینان، ایمنی و عملکرد دارایی‌ها تأثیر منفی می­گذارد. بنابراین هنگامی که نقص­ها در حین بازرسی شناسایی می­شوند، باید به سوالات کلیدی پاسخ داده شود. همانطور که دارایی های نفت و گاز و صنایع وابسته در سراسر جهان به پیر شدن ادامه می دهند، این سوالات بیشتر و بیشترمطرح می شوند.

رمضانی ارائه آنالیز و تجزیه و تحلیل جامعی از یکپارچگی فعلی و آینده خطوط ­لوله، مخازن و سازه­ها را از جمله موارد ارزیابی FFS می داند و می گوید: این برنامه یک برنامه روشن از عیوب، تخمین عمر، اقدامات تعمیر، بازرسی و مدیریت فشار و دما را برای مشتریان ما تعیین می­کند که پس از برنامه­ریزی، ایمنی و قابلیت اطمینان را تضمین می­کند.

 

وی در پایان کاربردهای FFS را در مخازن ذخیره، مخازن تحت فشار، لوله‌ها و سیستم پایپینگ و ایستگاه‌های فشار و شیرهای اطمینان، مبدل‌های گرمایی و برج‌های تقطیر، دیگ‌های بخار و لوله‌ی متصل به دیگ‌های بخار و پمپ‌‌ها، کمپرسور و توربین‌ها عنوان می کند و می افزاید: بررسی و بازرسی صحیح و ارزیابی یکپارچگی این تجهیزات برای اطمینان از ادامه عملکرد ایمن و قابل اعتماد حیاتی است.

 

درباره‌ی safavi safavi

همچنین ببینید

دیدار هیات ارتباط علمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری کشور روسیه با ایران از پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی

هیات ارتباط علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور روسیه با ایران، روز سه شنبه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *