در حوزه های متنوع  بدون محدودیت جغرافیایی فعالیت داریم

 

دکتر فریدون صادقی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی:

در حوزه های متنوع  بدون محدودیت جغرافیایی فعالیت داریم

 

 

صندوق های پژوهش و فناوری، نهادهایی غیردولتی هستند که در کنار پارک های علم وفناوری،دانشگاه ها و سایر مراکز پژوهشی و نهادهای توسعه فناوری در همه استان ها با هدف ایجاد زمینه های مشارکت و سرمایه گذاری بخش غیردولتی و تامین مالی فعالیت های پژوهشی،علمی وفناورانه،شرکت های نوپا،فناور،خلاق،شتابدهنده ها و شرکت های دانش بنیان تاسیس شده اند. با دکتر فریدون صادقی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یکی از همین نهادهای موثر گفتگو کردیم تا بیشتر با اهداف و ماموریت های صندوق بهشتی آشنا شویم.

 

محدوده و حوزه فعالیت صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی شهید بهشتی شامل چه مواردی می شود؟

صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی شهید بهشتی پیرو ماده صد قانون سوم برنامه توسعه ماده ۴۵ قانون برنامه چهارم توسعه ماده ۴۴ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و طبق مجوز تاسیس از کارگروه صندوق های پژوهش و فناوری نهاد ریاست جمهوری به وجود آمده است. این صندوق یک صندوق تخصصی نیست بنابراین در حوزه های متنوع از کشاورزی، سلامت، فناوری اطلاعات، گیاهان دارویی، نوآوری اجتماعی و غیره فعالیت دارد و به لحاظ جغرافیایی نیز محدودیتی برای انجام ماموریت ها نخواهد داشت.

– چرا این صندوق در پارک شهید بهشتی مستقر شده است؟

خاستگاه این صندوق به طور اعم دانشگاه شهید بهشتی و به طور اخص پارک شهید بهشتی است. این صندوق علاوه بر پارک بهشتی در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و پارک فاوا بهشتی نیز دارای دفتر کار است. ارتباط مستقیم با اجزای کل سیستم نوآوری و فناوری از اهم دلایل حضور صندوق در پارک و سایر مکانهای اشاره شده محسوب می شود.

– چقدر واحدهای مستقر در پارک شهید بهشتی با خدمات و امکانات صندوق آشنا هستند؟

خوشبختانه صندوق با اکوسیستم پارک ارتباط بسیار خوبی داشته و دارد. برگزاری جلسه با روسای مراکز نوآوری دانشکده ها، شرکت در جلسات ارزیابی پارک بهشتی و پیمایش در سطح شرکت های پارکی و مرکز رشد، اقداماتی است که در راستای معرفی خدمات صندوق صورت گرفته است. همچنین برای هفته های آتی نیز نشستی را با شرکت ها با همکاری پارک به همین منظور خواهیم داشت و همچنین سعی می شود در نمایشگاه هایی که پارک برگزار می کند غرفه ای برای معرفی خدمات صندوق داشته باشیم.

– اولویت های سرمایه گذاری صندوق بهشتی کدام است؟

اولویت های سرمایه گذاری متاثر از محیط کسب و کار و شرایط اقتصادی خواهد بود. شرایط عدم اطمینان اقتصادی که منجر به ریسک مالی در سرمایه گذاری می گردد ما را با استراتژی تغییر نو به نو در امر سرمایه گذاری مواجه کرده است. بطور کلی سرمایه گذاری ها در چارچوب توسعه SME ها در اکوسیستم نوآوری کشور مورد نظر ما خواهد بود.

– چه سهمی از خدمات صندوق به واحدهای مستقر در پارک شهید بهشتی اعطا شده است؟

سهم بهره گیری واحدهای مستقر در پارک از خدمات صندوق یک رشد نمایی قابل اعتنا داشته است. ارائه خدمات مالی به طرح نوا، گرنت فناوری جوانه یا طرح تاثیر فناوری شرکت های دانش بنیان شرکت های فناور که بالغ بر یکصد مورد بوده است از جمله این خدمات محسوب میشوند.

– تعامل صندوق با مدیران و سیاستگذاران مجموعه پارک و دانشگاه به چه شکل است؟

تعامل صندوق با مدیران پارک و دانشگاه در سطح بسیار خوب قابل ارزیابی است. شرکت مستمر در جلسات ارزیابی شرکت های پارک و برگزاری اولین پویش ملی سرمایه گذاری بسترساز جوانی جمعیت و تعالی خانواده که با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و صندوق نوآوری شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد حاکی از تعامل گسترده فیمابین و حاصل کار مشترک است.

– تعامل صندوق بهشتی به عنوان بازوی اجرایی صندوق نوآوری و شکوفایی با این نهاد چطور است؟

تعاملات با صندوق نوآوری و شکوفایی در سطح بالایی قابل ارزیابی است. کماینکه صندوق بهشتی یک دفتر کار در صندوق نوآوری نیز دارا می باشد. همچنین به منظور ایجاد خط اعتباری چندین میلیارد تومانی برای توسعه کسب و کارهای شرکتهای دانش بنیان از منابع آن صندوق در حال استفاده است. طرح هم سرمایه گذاری به ارزش بالغ بر ۵ میلیارد تومان در حوزه علوم شناختی از جمله تعاملات جدی این دو نهاد مالی به شمار می رود.

– چقدر به برنامه ها و چشم اندازهای مدنظر دست یافته اید؟

صندوق پژوهش و فناوری شهید بهشتی به صورت رشد نمایی در راستای چشم انداز ترسیم شده خود در حال حرکت است.

 

برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت صندوق بهشتی

  • توسعه تعاملات با شرکت ها و فناوران پارک شهید بهشتی و پارک فاوا
  • توسعه شبکه ارتباطی با بازیگران اکوسیستم نوآوری و فناوری
  • کمک به توسعه سیستم نوآوری ها و نوآوری اجتماعی
  • تشکیل پرونده اعتباری برای شرکت مستقر در مرکز رشد و پارک شهید بهشتی در دانشگاه و مرکز شهید عباسپور و پارک فاوا
  • توسعه وام های کارگشایی، توسعه صدور ضمانت نامه ها و خط اعتباری
  • توسعه موافقت نامه ها و تفاهم نامه ها
  • استقرار در نمایشگاه های مختلف و تلاش در کفایت سرمایه مناسب در راستای پویایی هرچه بیشتر صندوق
  • تلاش در جهت بین المللی کردن فعالیت صندوق در راستای توسعه صادرات محصولات دانش بنیان با قبول کارگزاری

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

همکاری مشترک پارک شهید بهشتی با استانداری و پارک علم و فناوری سمنان

همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، استانداری سمنان و پارک علم و فناوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *