دانشگاه نیازمند تطبیق روال‌های خود با فرهنگ دانش‌بنیان است

مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت دانش بنیان فراسوی رشد آرمان زمین:

دانشگاه نیازمند تطبیق روال‌های خود با فرهنگ دانش‌بنیان است

سینا صاحبی؛ مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت دانش بنیان فراسوی رشد آرمان زمین، با بیان اینکه این شرکت در حوزه مدیریت هوشمند شهری فعالیت می‌کند، گفت: در گذار از انقلاب صنعتی و حرکت به سمت صنعتی شدن، مفهوم مدیریت و صنعتی شدن مدیریت دیرتر از دیگر بخش‌ها حرکت خود را آغاز کرد و امروز هوشمندسازی مدیریت موضوعی نوظهور در دنیا است. بر همین اساس، مجموعه ما تلاش دارد با توسعه ابزارهای مدیریت هوشمند با تمرکز بر مدیریت شهری و مدیریت حمل‌و‌نقل بتواند در مسیر توسعه کشور تأثیرگذار باشد.

مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت دانش بنیان فراسوی رشد آرمان زمین با اشاره به اینکه مهمترین محصول شرکت ما در زمینه مدیریت ایمنی ترافیک انجام شده است، افزود: مجموعه شرکت فراسوی رشد آرمان زمین در سال ۱۳۹۸ در دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یک واحد نوآور آغاز به کار کرد اما تأسیس رسمی آن در سال ۱۳۹۹ انجام شد.

صاحبی ادامه داد: بعد از استخدام به عنوان هیئت‌علمی در دانشگاه شهید بهشتی، مجموعه شرکت به پارک این دانشگاه منتقل و به عنوان یک شرکت پسارشدی در پارک دانشگاه شهید بهشتی مستقر شد.

مدیرعامل شرکت فراسوی رشد آرمان زمین با اشاره به چرایی ایجاد این مجموعه، اظهار داشت: در بخشی از دوره تحصیل در کشور هلند، با معرفی محصولاتی دانش‌بنیان در حوزه مدیریت ایمنی ترافیک آشنا شدم که به عنوان یک ابزار کمکی در مدیریت ایمنی ترافیک مورد بهره‌برداری قرار گرفت. از طرفی با فعالیت به عنوان مشاور تصمیم سازان حوزه ایمنی ترافیک در ایران از جمله وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌های کشور با چالش‌های این کشور در این زمینه آشنا شدم. در ایران نیز سوانح رانندگی از معضلات اصلی است؛ به‌طوری‌که سال گذشته بیش از ۱۷ هزار نفر از هموطنان ما در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست دادند و عددی نزدیک به ده برابر آن نیز مصدوم شدند. این موضوع در کنار تمام هزینه‌های جانبی، در بخش مالی عددی معادل ۷ درصد تولید ناخالص ملی ایران، به کشور زیان رساند. به این ترتیب ما در شرکت تصمیم گرفتیم به حل یک معضل بزرگ در کشور با استفاده از یک راهکار دانش‌بنیان بپردازیم.

صاحبی اظهار داشت: شرکت ما تلاش دارد سیستم مدیریت ایمنی را پیاده‌سازی کند و در واقع به جای تمرکز روی محصول، روی فرایندها تأکید دارد تا بتواند چرخه مدیریت ایمنی را در ایران پیاده‌سازی کند.

وی با اشاره به روند فعالیت‌های این شرکت، بیان داشت: یکی از حوزه‌های مورد هدف این شرکت، نقاط حادثه خیز است. در شرایطی که کشور هزینه و منابع مالی کافی برای اصلاح همه نقاط تصادف را ندارد، بهترین کار غربالگری است. در واقع، در گام اول باید نقاط حادثه‌خیز کشور شناسایی شوند و بعد از آن دلایل بروز تصادف در مقابل مورد ارزیابی قرار بگیرد؛ در نهایت، اقدامات اولیه بر مبنای علت‌ها پیش‌بینی می‌شود تا در یک فرایند بتوان در مقاطع حادثه‌خیز، میزان تصادفات را به کمترین حد ممکن رساند. برای نیل به این هدف، البته که برخورداری از بانک اطلاعاتی اقدامات گذشته نیز امری ضروری است.

صاحبی یادآور شد: در این چرخه در نهایت راهی بهینه به لحاظ اقتصادی برای رفع معضل انتخاب می‌شود تا در یک فرایند پذیرفته‌شده، در یک سامانه داشبوردساز بتوان از وقوع حادثه تا حد زیادی جلوگیری کرد. خوشبختانه این ایده توسط چند نهاد دولتی و حاکمیتی خریداری و پیاده‌سازی شده است.

مدیرعامل شرکت فراسوی رشد آرمان زمین در ادامه گفت: سامانه شهریار که بخش‌های مختلف مانند مدیریت املاک و مستغلات و برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی و همچنین تخصیص اعتبار بر مبنای اولویت‌ها دارد، از دیگر محصولات این شرکت است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو بیان داشت: حضور در پارک فناوری دانشگاه شهید بهشتی مزایای متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به حضور دانشگاهیان در عرصه‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خلاق و نوآور اشاره کرد؛ مسئله درک متقابل دانشگاه و شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری است. عدم وجود چنین درکی منجر به بروز چالش‌های متعددی خواهد شد که رفع آن‌ها نیازمند تقویت فرهنگ ارتباط دوسویه دانشگاه با شرکت‌های مستقر است. امید است برنامه‌ریزی و بهبود مدیریت در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور، فعالیت شرکت‌ها را تسهیل نماید و زمینه را برای حضور دانشگاهیان در قالب پروژه‌های بزرگ در راستای رفع نیازهای کشور فراهم کند.

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

همکاری مشترک پارک شهید بهشتی با استانداری و پارک علم و فناوری سمنان

همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، استانداری سمنان و پارک علم و فناوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *