طرح‌ها و برنامه‌ها

محورهای اصلی برنامه‌های پارک و مرکز رشد در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰

 

 

الف) فرهنگ سازی و ترویج

اهداف استراتژیک:

  • ترویج کارآفرینی و نوآوری در سطح دانشگاه
  • افزایش هدفمندی پژوهشهای دانشگاهی
  • تعمیق مفاهیم فناوری و مالکیت فکری

مخاطبان:

  • دانشجویان با تاکید بر مقاطع تحصیلات تکمیلی
  • اعضاء هیأت علمی

اهم اقدامات:

  • سمینارهای آشنایی با کارآفرینی، مسابقه، چالش، نشست با کارآفرینان
  • برگزاری رویدادها، وبینارها، بازدید و کارگاه های آموزشی برای دانشجویان و واحدهای مستقر
  • برنامه مخصوص ورودی های جدید
  • توانمندسازی اعضاء هیأت علمی در حوزه نوآوری و کارآفرینی با برگزاری دوره‌های دانش افزایی مرتبط
  • تهیه و انتشار محتوای آموزشی مکتوب و چندرسانه ای
  • پیاده سازی نظام مالکیت فکری در سطح دانشگاه
  • ارائه دروس اختیاری در حوزه مدیریت نوآوری و فناوری در تعامل با دانشکده ها و پژوهشکده ها

 

ب) آموزش و توانمندسازی

اهداف استراتژیک:

  • یادگیری فناورانه
  • توسعه کارآفرینی
  • تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی
  • توسعه و بلوغ سریع اکوسیستم

مخاطبان:

  • دانشجویان بالاخص مقاطع تحصیلات تکمیلی
  •  اعضاء هیأت علمی
  • واحدهای مستقر در پارک

اهم اقدامات:

  • ایده پروری و استعداد یابی
  • شکل گیری و پرورش تیم های استارتاپی دانشگاهی
  • تربیت نیروی انسانی مناسب کار در شرکتها و سازمانها
  • ارائه آموزش های نوین کاربردی راه اندازی کسب و کارهای نوپا
  • مدل کسب و کار & طرح کسب و کار
  • کارآفرینی
  • مباحث حقوقی و مالکیت فکری
  • مدل درآمدی و برندینگ
  • تیم بندی
  • جلب مشارکت بخش خصوصی
  • توسعه شبکه های بومی کارآفرینی (شامل بخش خصوصی و دانشگاهی)
  • تولید محتوا

 

طرح رویش (هر دانشکده/ پژوهشکده یک واحد نوآوری)

 

هدف: توسعه فرهنگ کارآفرینی و نوآوری در دانشکده ها و پژوهشکده ها و تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی

انتفاع دانشکده/پژوهشکده از تیم ها و واحدهای فناور

اقدامات:

  • تخصیص فضای حداقل ۵۰ متری توسط دانشکده/پژوهشکده
  • تجهیز فضا توسط پارک
  • معرفی تیم ها توسط دانشکده/ پژوهشکده
  • پذیرش در مرکز رشد و استقرار به مدت ۶ تا ۹ماه
  • تامین مالی بذری به هر تیم توسط پارک یا شتابدهنده
  • اختصاص بسته حمایتی پارک برای تیم ها

 

طرح ماهر (مهارت آموزی و اشتغال دانشجویان)

 

هدف: ایجاد بستری برای عرضه توانمندی های فارغ التحصیلان و دانشجویان و پاسخگویی به تقاضای نیروی انسانی دانشی شرکت ها در چارچوب ماموریت های پارک با هدف  ایجاد زمینه اشتغال فارغ التحصیلان و دانشجویان و کسب تجربه کاری در محیط واقعی کار برای دانشجویان دانشگاه

اقدامات:

  • ایجاد بانکهای اطلاعاتی به روز از فارغ التحصیلان و دانشجویان متقاضی کار
  • اخذ نیازمندی های نیروی انسانی شرکت ها
  • آموزش، توانمندسازی و آماده سازی دانشجویان متناسب با نیاز شرکت ها
  • ارائه مشوق های مالی به شرکت ها در ازای جذب دانشجویان دانشگاه

 

ج) ایجاد، توسعه و پایدارسازی کسب و کار

اهداف استراتژیک:

  • ایجاد و شکوفایی کسب و کارهای نوپا
  • توسعه و تقویت کسب و کارهای موجود
  • حمایت از توسعه و گسترش صادرات
  • قرارگرفتن واحدهای فناور در زنجیره تامین شرکت های بزرگ

مخاطبان:

  • دانشجویان بالاخص مقاطع تحصیلات تکمیلی
  • اعضاء هیأت علمی
  • واحدهای مستقر در پارک
  • شرکت های بزرگ

اهم اقدامات:

  • حمایت از ایجاد و توسعه واحدهای فناور
  • تقویت تعاملات پارک با شرکت‌های بزرگ و خلق فرصت برای واحدهای مستقر در پارک و مرکز رشد
  • حمایت از توسعه و گسترش صادرات واحدهای مستقر در پارک و مرکز رشد و تلاش در راستای رفع موانع صادرات
  • تقویت تعاملات با نهادهای سیاستی و تأمین مالی و حمایتی از اکوسیستم نوآوری دانشگاه
  • عضویت در نهادهای بین المللی حوزه پارک‌ها‌ و مراکز نوآوری از جمله:  AURP; CISIP; ASPA; IASP به منظور بین المللی سازی پارک
  • حمایت همه جانبه و هدفمند از پایدارسازی (بهبود عملکرد مالی و  scale-up  ) کسب و کارهای مستقر در پارک و مرکز رشد

 

طرح فن دا (فناوری های نوظهور و مساله محور در اولویت)

 

هدف: نقش آفرینی دانشگاه در توسعه فناوری های نوظهور و کلیدی با پتانسیل رشد بالا در آینده و همچنین فناوری های مساله محور در راستای حل مسائل و چالش های کلان ملی

اقدامات:

  • رصد، پایش و انتخاب فناوری های نوظهور و مساله محور با توجه به ظرفیت ها و شایستگی های دانشگاه (هوش مصنوعی، بلاک چین، داده های حجیم، نانو، بایو، سلامت، آب، انرژی، محیط زیست و فناوری های نرم و هویت ساز)
  • استقرار شتابدهنده های تخصصی فعال در حوزه فن دا به منظور جذب تیم ها و طرح ها
  • استقرار شرکت های بزرگ فعال در حوزه فن دا
  • تامین مالی (گرنت، تسهیلات و سرمایه گذاری) در حوزه فن دا

 

طرح فن بازار:

هدف: کمک به تجاری سازی و فروش محصولات فناورانه تیم ها و شرکت های مستقر در مرکز رشد و پارک دانشگاه

اقدامات:

  • انتخاب کارگزار خدمات تجاری سازی
  • برگزاری رویدادهای به هم رسانی شرکتهای بزرگ و واحدهای فناور مستقر
  • تامین مالی (گرنت، تسهیلات لیزینگ و ضمانت نامه)