مدیرعامل شرکت فناوران الکترونیک فیدار گفت: معرفی استارتاپهای صنعت اینترنت به جامعه سبب میشود هم خدمات و محصولات، با کیفیت برتر به جامعه ارائه شود و هم در بخش اشتغالزایی در صنعت اینترنت و اقتصاد دیجیتال گامهای جدی برداشته شود.
الهام عیوضزاده؛ مدیرعامل شرکت فناوران الکترونیک فیدار با بیان اینکه حدود یک سال از فعالیت رسمی این شرکت با برند میگمیگ میگذرد، گفت: تمرکز اصلی شرکت در حوزه تعمیرات موبایل و رایانه است.
وی افزود: بُعد نوآورانه فعالیتهای میگمیگ این است که کل فرایند تعمیرات بهصورت آنلاین به مشتریان نمایش داده میشود و مشتری میتواند با استفاده از دوربینهای متعددی که در شرکت وجود دارد، فرایند تعمیر دستگاه خود را بهصورت مستقیم ببینند. از طرفی، داخل ماشین شرکت نیز دوربینی وجود دارد تا فرد بتواند بلافاصله بعد از تحویل دستگاه به شرکت میگمیگ، در هر مرحله روی فرایند تعمیر نظارت داشته باشد.
عیوضزاده ادامه داد: در تیم میگمیگ علاوه بر نیروی اداری و مالی و همچنین نیروی اپراتور، تعمیرکار، برنامهنویس و متخصص شبکه نیز حضور دارد. در واقع این تیم متشکل از تخصصهای متنوع و کاربردی است.
مدیرعامل شرکت فناوران الکترونیک فیدار اضافه کرد: در روند خدماتدهی به مشتری، ابتدا کاربر بهصورت آنلاین در وباپلیکیشن میگمیگ درخواست خود را ثبت میکند؛ سپس اتومبیل شرکت، دستگاه مدنظر را از مشتری تحویل میگیرد و از همان لحظه مشتری میتواند بهصورت آنلاین فرایند تعمیر دستگاه خود را در یک فضای شفاف ببیند؛ البته خدمات شرکت میگمیگ فعلاً تنها در شهر تهران صورت میگیرد اما امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم با افتتاح شعب دیگر، بهصورت گستردهتری به بازار داخلی خدمات ارائه دهیم.
عیوضزاده با بیان اینکه استقرار این شرکت در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی سبب شد مسئولیت اجتماعی میگمیگ در حوزه کارآفرینی به نحو احسن انجام شود، یادآور شد: تمام اعضای تیم این شرکت، از دانشجویان و دانشآموختگان همین دانشگاه هستند که ابتدا در دورههای مهارتی دو ماهه شرکت حضور پیدا میکنند تا به توانایی لازم در شغل مدنظر برسند و بعد از آن با طی یک دوره یک ماهه کارآموزی، میتوانند در صورت علاقهمندی، فعالیت خود را در شرکت میگمیگ آغاز کنند. در این روند، دانشجو هم مهارت کسب میکند و هم میتواند به درآمدزایی برسد. از طرف دیگر، شرکت میگمیگ برنامههای منحصربهفردی نیز برای جذب نیروی انسانی از بین اقشار آسیبپذیر جامعه دارد که خوشبختانه در گام اول تعدادی از این افراد بعد از طی دورههای توانمندسازی، در حال گذراندن دورههای کارآموزی هستند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه راهاندازی یک استارتاپ در ابتدای راه هزینههای متعدد و زیادی دارد، حمایتهای پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی و ارائه خدمات با کمترین هزینه، نقش بسزایی در توسعه استارتاپ ما داشت. با این حال، استارتاپها بعد از تثبیت جایگاه خود نیاز دارند با بازارهای بیرونی نیز ارتباط گستردهتر و عمیقتری داشته باشند تا بتوانند فعالیت خود را گسترش و خدمات خود را توسعه دهند. به همین دلیل، موضوع تبلیغات امری مهم در توسعه استارتاپها است که تحقق آن نیاز به تعامل و حمایت نهادهایی مثل صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری یا پارکهای علم و فناوری دارد که این امر را در قالب بستههای حمایتی ویژه در حوزه بازاریابی و بازارسازی به استارتاپها ارائه دهند.
مدیرعامل شرکت فناوران الکترونیک فیدار با بیان اینکه امروزه اقتصاد دیجیتال نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه دارد، گفت: متأسفانه این نوع اقتصاد، همچنان سهم بسیار اندکی از اقتصاد ایران را تشکیل میدهد که بخش زیادی از این موضوع به دلیل عدم آشنایی و شناخت بازار از این نوع اقتصاد است. در واقع، هنوز بازار کشور با استارتاپهای صنعت اینترنت و اهمیت آنها و همچنین ارائه خدماتشان آشنا نیست.
وی با اشاره به اینکه بزرگترین پتانسیل و ظرفیت استارتاپهای کشور، نیروی انسانی دانشآموخته است تأکید کرد: اگر به این نیروها توجه شود، نهتنها صنایع حوزه نرم و صنعت اینترنت نقشآفرینی بیشتری در اقتصاد کشور خواهند داشت بلکه اشتغالزایی بالایی نیز در کشور ایجاد میشود، بدون آنکه نیاز باشد صنایع بزرگ هزاران میلیارد تومان برای اشتغال نیروی انسانی دانشآموخته هزینه کنند.
عیوضزاده با تأکید بر اینکه شرکتهایی که در بستر اینترنت فعال هستند، به سختافزار زیادی نیاز ندارند، اظهار داشت: حمایت از این شرکتها سبب پویایی اکوسیستم استارتاپی کشور خواهد شد و در نهایت منجر به تزریق توان نیروی دانشآموخته در مسیر ارائه خدمات به بازار بومی میشود.
مدیرعامل شرکت فناوران الکترونیک فیدار با بیان اینکه متأسفانه هنوز بازار تعمیرات موبایل و کامپیوتر در ایران به شکل سنتی است، بدون اینکه در این حوزه امنیت اطلاعات یا کیفیت تعمیرات تضمینی وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: نیاز است شرکتهای استارتاپی در این حوزه به جامعه شناسانده شوند که البته این امر را میتوان بدون صرف هزینه زیاد و با استفاده از همافزایی بین صداوسیما، شهرداریها و دیگر نهادهای ذیربط محقق کرد.
وی در پایان تأکید کرد: معرفی استارتاپهای صنعت اینترنت به جامعه سبب میشود هم خدمات و محصولات، با کیفیت برتر به جامعه ارائه شود و هم در بخش اشتغالزایی در صنعت اینترنت و اقتصاد دیجیتال گامهای جدی برداشته شود.