بازدید معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از پارک علم و فناوری

نشست مشترک دکتر نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی، با دکتر براری معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی ایران، سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این نشست مشترک دکتر محمد مصطفی فتوحی، معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران، دکتر نصیری قائم‌مقام گروه فضایی صاایران، دکتر حداد پور مشاور رئیس سازمان فضایی، دکتر شکری معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، دکتر افضلیان معاون آموزشی، دکتر پیری رئیس پارک علم و فناوری و دکتر غرویان معاون پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی حضور داشتند.

دکتر نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی در سخنانی ضمن خیرمقدم، با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست گفت: دکتر براری از مدیران خوش‌فکر و متعهد کشور هستند که در مسئولیت‌های محوله همواره با نوآوری، منشأ خدمات تأثیرگذاری بودند.

رئیس دانشگاه، با اشاره به جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار داشت: با پیشرفت دانش و تکنولوژی شاهد هستیم که پارک‌های علم و فناوری، استارتاپ ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در حال تبدیل‌شدن به ادبیات نهادینه‌شده در کشور هستند و سهم مؤثری و تأثیرگذاری را بر عهده‌ دارند.

دکتر نصیری، به توانمندی و ظرفیت‌های دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: دانشگاه شهید بهشتی یکی از دانشگاه‌های جامع و اثرگذار کشور است و با برخورداری از استادان و دانشجویان نخبه و زیرساخت‌های مناسب، قابلیت این را دارد در حوزه‌های محیط‌زیست، علوم پایه، فنی و مهندسی، اقتصاد، حقوق و سایر حوزه‌ها با سازمان فضایی ایران همکاری‌های مشترک داشته باشد و پاسخگوی نیازهای این سازمان در حوزه‌های مختلف باشد.

رئیس دانشگاه در پایان سخنان خود افزود: امیدوارم برگزاری این نشست نتایج پرباری به دنبال داشته باشد و  با توافق‌هایی بین دانشگاه شهید بهشتی و سازمان فضایی ایران صورت خواهد گرفت بتوانیم گام‌های بندی درراه توسعه و آبادانی ایران اسلامی برداریم.

دکتر براری معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی ایران، نیز با ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد: دانشگاه‌ها در برنامه فضایی کشور سهم بسزایی داشتند و تلاش ما این است که در ادامه این مسیر، این سهم پررنگ‌تر و تأثیرگذارتر از قبل باشد.

 معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سابقه فعالیت در فضا گفت: فعالیت‌ها در حوزه فضا از دهه ۱۹۵۰ میلادی آغاز شد  و این فعالیت‌ها همواره حوزه اقتداری کشورها بوده است. اکتشافات فضایی، دستیابی به سیارات و مدارات همیشه موجب غرور کشورها  بوده و نشان از قدرت و توان فناوری آن کشور داشته است.

رئیس سازمان فضایی ایران، در یک دهه گذشته اقتصاد فضا به‌شدت رشد چشمگیری داشته است، متوسط رشد اقتصاد فضا در یک دهه گذشته ۱۳۹ درصد بوده درحالی‌که متوسط رشد اقتصاد دنیا ۱۹ درصد بوده است، پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که در ۲۰ ساله آینده این رشد شتاب قابل‌توجهی خواهد یافت و این شکاف افزایش خواهد یافت.

معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به سابقه همکاری‌های مشترک وزارت ارتباطات با دانشگاه شهید بهشتی گفت: تجربه همکاری با دانشگاه شهید بهشتی بسیار خوب و مثبت بوده است و تأسیس «شرکت هاب» ازجمله ثمرات این همکاری مشترک است. هدف این است که با کمک دانشگاه چنین نهادهایی را ایجاد نماییم و سهم دانشگاه را در اقتصاد فضا پررنگ نماییم.

وی، با تأکید بر جایگاه ویژه و توانمندی‌های دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد: در دانشگاه شهید بهشتی دانشجویان در تمام رشته‌های تمام زنجیره فضایی مشغول به تحصیل هستند و این دانشگاه، یکی از دانشگاه‌های جامع در حوزه فضا است و برای ما از جایگاه بسیار مهم و ارزشمندی برخوردار است.

دکتر براری، با برشمردن فعالیت‌ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزه هوافضا تصریح کرد: اولین دانشکده هوا و فضا در سال ۱۳۶۶ تأسیس شد. با ورود دانشگاه‌ها به این حوزه، به لحاظ علمی در منطقه بااقتدار در رتبه نخست قراردادیم؛  اختلاف جایگاه ما با  رژیم اشغالگر قدس در رتبه دوم، دو برابر شاخص‌های موردسنجش است؛ در سطح دنیا نیز رتبه یازدهم را دارا هستیم و در زمره ۱۲ کشوری قرار داریم که صاحب چرخه کامل فناوری فضایی هستند. در حوزه علم و فناوری رشد قابل قبولی داشتیم و این مهم را مدیون دانشگاه‌ها هستیم.

رئیس سازمان فضایی، ایجاد زیرساخت بومی فضایی را شعار کشور دانست و گفت: در ده‌ساله اول برنامه فضایی کشور، توفیق دستیابی به اقتدار علمی در منطقه حاصل شد و صاحب چرخه کامل فناوری فضایی شدیم؛ در برنامه ده‌ساله دوم، صنعتی کردن چرخه فناوری فضایی، هدف‌گذاری شده است؛ تلاش داریم اقتدار علمی حوزه فضا را به اقتدار اقتصادی تبدیل نماییم و ظرفیت‌های ایجادشده را مدیریت نماییم.

وی، با اشاره به کاربردهای داده‌های ماهواره‌ای  افزود: کشور در حوزه‌های محیط‌زیست، بلایای طبیعی و کشاورزی با چالش‌های جدی در سطح ملی دست‌به‌گریبان است، به کمک فناوری می‌توان در حل این چالش‌ها گام برداشت و بر اساس  نتایج داده‌های ماهواره‌ای راهکار ارائه داد. از طریق ماهواره می‌توان اطلاعات دقیق از زمین و شرایط آب‌وهوا را در اختیار کشاورزان قرارداد تا با بالا بردن بهره‌وری زمین، موجب رشد اقتصادی را فراهم آورد.

معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پایان سخنان خود با اعلام محورهای موردنیاز برای همکاری مشترک گفت: توسعه آزمایشگاه‌های فضایی، درخت فناوری، تعریف طرح‌های پژوهشی در راستای حل چالش‌های ملی، ایجاد و توسعه کسب‌وکارهای فضایی، علوم و اقلیم فضایی و حقوق فضایی محورهای اصلی برای همکاری‌های مشترک با دانشگاه‌ها هستند.

در ادامه، اعضاء حاضر در جلسه با بیان دیدگاه‌های خود، راه‌های گسترش و تعمیق همکاری‌های مشترک را بررسی نمودند. دکتر براری و هیئت همراه همچنین از پارک علم و فناوری دانشگاه بازدید کردند و از نزدیک با توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان آشنا شدند.

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

نشست دفاعیه دوره سوم DBA آکادمی دریایی سیراف برگزار شد

سومین نشست دفاعیه و ارائه پروژه های نهایی دانش پذیران دوره تخصصی DBA Maritime management …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *